LP Release / Terry Fox - 552 Steps Through 11 Pairs of Strings
May 2017

When Terry Fox went from San Francisco to Europe in 1972, he discovered the pavement labyrinth at Chartres Cathedral. It consists of 11 concentric rings with 552 steps and 34 turns leading into the center. He based all of his works until 1978 on the labyrinth. These include two major sound works, one of which "The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Cats" was later released on cassette and LP, while the other has remained unreleased so far: "552 Steps Through 11 Pairs of Strings".
This piece was a performance made in Fox's studio in San Francisco on August 14, 1976, lasting 4½ hours. He stretched 11 pairs of piano wires of 11 different thicknesses across the floor. The whole took the shape of a giant horizontal harp. Fox played this instrument with a soft mallet in one hand and a score in the other. The score was a 34-foot string tied with 552 knots. Each knot represented a step in the labyrinth with the 34 turns indicated by either a piece of wire in a knot (a move to the next longer pair of wires) or a rubber band around a knot (a move to the next shorter pair). The audience was in the dark loft of the floor below. Their room became the sounding box of Fox’s instrument above them.

This double LP includes four selections from the performance. A gatefold sleeve reproduces the score, a photograph and drawing of the instrument, and the invitation card to the performance. Texts by Terry Fox and Alan Scarritt.
Edition of 300: edition-telemark.de





Symposium / Terry Fox - The Eye's Not The Only Glass That Burns The Mind
Kunstmuseum Bern, 05. und 06. Mai 2017

Das Symposium will sich von den Ideen- und Werkspuren des Künstlers Terry Fox in Bern (und der Schweiz), von der Retrospektive im Kunstmuseum und den neueren Recherchen zu seinem Leben und Werk anregen lassen, die sich gerade etablierende wissenschaftliche Auseinandersetzung mit dem gedehnten Werkbegriff des Künstlers durch ein neue Forschungen und Denkansätze zu bereichern. Zugleich gilt es, die kunstimmaneten Begriffe von Werk, Performance, Klang, Text-Bild- oder Videokunst angesichts dieses vielschichtigen Werks von Terry Fox, das am Rande des "Nichts" angesiedelt ist, zu überdenken.

Veranstaltet von Kunstmuseum Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universität Bern, Hochschule der Künste Bern, Robert Walser Zentrum Bern, Terry Fox Association e.V., Köln

Ausführliche Infos zum Programm: PROJEKTE.


Symposium / Terry Fox - The Eye's Not The Only Glass That Burns The Mind
Kunstmuseum Bern, 5th and 6th of May, 2017

Stimulated by the ideas of Terry Fox, new research on his life and art, the tracks of his oeuvre in Switzerland, and his upcoming retrospective at the Kunstmuseum Bern, this Symposium seeks to enrich the newly current scientific debate revolving around the expanded term "work/oeuvre" through new research and intellectual approaches. At the same time the art-immanent categorization of work, performance, sound, text- image- or video art, have to be re-evaluated in the light of the multi-layered works of Terry Fox, which defy traditional art historic categegories, and which reside at the very threshold between "existence" and "nothingness".

The Symposium is hosted by the Kunstmuseum Bern, Institut of art history/University of Bern, Bern University of the Arts, Robert Walser Center Bern, Terry Fox Association e.V. Köln

Detailed information about the program: PROJEKTE.






Ausstellung / Extended Compositions
Kunsthaus CentrePasqueArt Biel, Schweiz, 09.04.17 – 11.06.17

Die Gruppenausstellung EXTENDED COMPOSITIONS BIEL zeigt das Spannungsfeld und Beziehungsgeflecht zwischen Kunst und Musik - Sehen und Hören - Bild und Klang. Ausgehend von Ansätzen wie der Synästhesie Alexander Skrjabins, der sich als Komponist mit seinem Farbenklavier der Kunst öffnete und Töne mit Farben verband oder Hans Richter, der als Bildender Künstler mit dem kontrapunktischen Denken musikalische Ansätze ins Optische und Filmische übertrug, zeigt die Ausstellung die Weiterentwicklung eines noch jungen, marginären Bereichs, der im Ursächlichen auf das Zwischenfeld von musikalischer und visueller Komposition zielt.

Von Terry Fox wird die Klanginstallation – The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Different Cats, 1973 präsentiert.

Ein Ausstellungsprojekt veranstaltet vom Kunsthaus Centre PasquArt Biel/ Bienne, Schweiz in Kooperation mit der Hochschule der Künste Bern Schweiz.

Idee, Konzept: Ellen Fellmann. Kuratoren: Ellen Fellmann, Felicity Lunn


exhibition / Extended Compositions
Art Center CentrePasqueArt Biel, Schweiz, 09.04.17 – 11.06.17

The group exhibition EXTENDED COMPOSITIONS approaches the web of relations between the fine arts and music in the structural interweaving of both media, thereby making a new and independent form of artistic practice visible, audible, and tangible.

The exhibition will include the Terry Fix sound installation „The The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Different Cats“ from 1973.

An exhibition project is hosted by the Art Center CentrePasqueArt Biel, Schwitzerland, in cooperation with the Academy of Art, Bern.

Idea and Concept: Ellen Fellmann. Curators: Ellen Fellmann, Felicity Lunn






VORTRAG / Impacted Lead - Virtual Volumes – Linkages
Von der Heydt-Museum Wuppertal, 24.01.17, 18 Uhr

Zur Performancekunst von Terry Fox. Referent: Valerian Maly (Künstler, Kurator, Dozent und Studienbereichsleiter für Performance Art an der Hochschule der Künste Bern, und Mitglied der Terry Fox Association e.V. Köln)



Lecture / Impacted Lead - Virtual Volumes – Linkages
Von der Heydt-Museum Wuppertal, 24.01.2017, 6 pm

About the Performance Art of Terry Fox. Speaker: Valerian Maly / Artist, Curator, Associate Professor and Head of Studies for Performance Art at the Bern University of the Arts and member of the Terry Fox Association e.V. Köln.






Publikation / Michael Glasmeier: Geräusche, Ritornelle für eine Kunstgeschichte des Klangs.
Von Fra Angelico und Monteverdi zu Marcel Duchamp und Terry Fox
Juni 2016


Zum Inhalt: Der Sound der Wiederholung ist das Ritornell. Es entzieht sich der standardisierten und serialisierten Subjektivitätsproduktion und schafft in der Differenz einen Möglichkeitsraum. Ausgehend von dieser an Gilles Deleuze und auch Félix Guattari angelehnten Beschreibung des vom Barock geprägten Ritornells ist mit ihm ein Verfahren gekennzeichnet, welches sich aus den von Michael Glasmeier betrachteten Kunstwerken selbst ergibt. Es webt sich wie ein ästhetisches Paradigma durch die hier versammelten Texte, die sich zwischen einer künstlerischen und wissenschaftlichen Praxis verorten lassen.
Die in diesem Buch versammelten Essays und Vorträge von Michael Glasmeier zur Vielfalt der Geräusche, zum Manierismus, zur Kunstkammer, zu Samuel Beckett, Henning Christiansen, Duchamp, Fox, Rodney Graham, Christan Marclay, Monteverdi oder Jacques Tati, in denen es um Atem, Stille, Pause, Pfeifen, Singen, Töne, Klang, Tropfen, Lieder, aber auch um Raum und Handlungen, Filme und Bilder geht, zeigen immer neue Facetten eines Möglichkeitsraums zwischen Kunst und Musik auf. Sie können so als Ritornelle einer Kunstgeschichte gelesen werden, mit der Absicht, deren Horizont hin zur Musik und Musikgeschichte zu erweitern.
Die in den Texten entfaltete Intellektualität, Magie, Anarchie und Komik im Denken und die subversive Dimension im Produzieren lassen eine Komplexität zwischen Kunst und Musik hervortreten, die bereichert und sich nie zufrieden geben wird.

Das Buch enthält zwei lesenswerte Texte über Terry Fox:
  1. Kurzfristige Anwesenheit. Terry Fox in Bremen und Worpswede
  2. Das Kaum und das Bestimmte. "The School of Velocity" von Terry Fox

Hg. v. Tania Prill und Andrea Sick, Textem Verlag, 2016
ISBN 978-3-86485-144-5

Michael Glasmeier ist Kunstwissenschaftler, Essayist, Publizist, Lyriker, Ausstellungsmacher und Gründungsmitglied der Terry Fox Association e.V.

Infos zu weiteren Publikation: https://de.wikipedia.org/wiki/Michael_Glasmeier





Ausstellung / Elemental Gestures – Terry Fox
Akademie der Künste Berlin, 6.11.15 - 10.01.16

Es gilt einen artists’ artist neu zu entdecken: den amerikanisch-europäischen Künstler Terry Fox (1943–2008) und seine medienübergreifende Arbeit. Fox’ politisch-anarchische Performances und frühen Videotapes aus den USA werden mit seiner Pionierrolle für die sich entwickelnde Klangkunstszene in Europa in Beziehung gesetzt. Legendär sind gemeinsame Aktionen mit Joseph Beuys, Vito Acconci, Dennis Oppenheim und Bill Viola. Fox nutzte den eigenen Körper als Medium von Grenzerfahrungen und spielte humorvoll mit der Transformation von einfachsten Materialien. Er hat mit dem Begriff situation als einer der ersten die Kommerzialisierung der Performance kritisiert und die technologische Beschränkung der Aufzeichnungsformen von Ereignissen problematisiert. Die Ausstellung schafft assoziative Denkräume zu zentralen Themen: Situations - Körperliche Zustände, Elements – Material, Mapping – Labyrinth, Sound as Sculpture - Raum als Instrument. Erstmals sind bisher unveröffentlichtes Video- und Fotomaterial und Werknotizen zu sehen.
Die Ausstellung wird kuratiert von Arnold Dreyblatt und Angela Lammert.
Es erscheint ein umfangreicher Katalog. Weitere Stationen:

BAM - Musée des Beaux-Arts, Mons
5. März 2016 - 12. Juni 2016

Von der Heydt-Museum, Wuppertal
11. September 2016 – 19. Februar 2017

Kunstmuseum, Bern
10. März – 5. Juni 2017

http://www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49519&


exhibition / Elemental Gestures – Terry Fox
Academy of Arts Berlin, 6.11.15 - 10.01.16

An artists’ artist awaits rediscovery: The American artist Terry Fox (1943–2008), who was based in Europe for many years, and his innovative and provocative cross-media work. Fox’s political and anarchistic performances and videotapes made in the USA are juxtaposed to the pioneering role he played for the sound art scene developing in Europe. His collaborative actions with Joseph Beuys, Vito Acconci, Dennis Oppenheim and Bill Viola are legendary. Fox used his own body as a medium for borderline experiences and humorously played with the transformation of the simplest materials. Using the term situation, he was one of the first artists to criticize the commercialization of performance art and to expose the problems and technological limitations that influence how events are recorded. The exhibition creates associative thinking spaces related to themes in Fox’s oeuvre: Situations - Körperliche Zustände, Elements – Material, Mapping – Labyrinth, Sound as Sculpture - Raum als Instrument. Previously unpublished video, photographic materials and Fox’s work notes are exhibited for the first time.
The exhibition is curated by Arnold Dreyblatt and Angela Lammert.
A comprehensive catalogue is published. Further stations of the exhibition:


BAM - Musée des Beaux-Arts, Mons Belgium
March 5th 2016 - June 12th 2016

Von der Heydt-Museum, Wuppertal, Germany
September 11th 2016 – February 19th 2017

Kunstmuseum, Bern, Switzerland
March 10rd – June 5th 2017

http://www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49519&






Tagung / Terry Fox - Situationen
Akademie der Künste, Berlin, 06.11.2015

Anlässlich der Ausstellung Elemental Gestures – Terry Fox in der Akademie der Künste veranstaltet die Terry Fox Assoziation (TFA, Köln) eine Tagung mit Vorträgen, Diskussionen und einem Filmprogramm. Im Sinne ihrer Zielrichtung, das vielschichtige Werk des Künstlers aufzuarbeiten, zu erforschen und zu verbreiten, lädt die TFA ein, bestimmte Handlungsformen, Raumpoetiken und Übungen des 2008 in Köln verstorbenen Terry Fox näher zu betrachten und zu analysieren; denn obwohl der Künstler selbst seine Arbeiten präzise beschrieb und reflektierte, ist ihre Komplexität und Weite bisher nur in Ansätzen erforscht.

Mit Michael Glasmeier, Wulf Herzogenrath, Gabriele Knapstein, Hans Peter Kuhn, Marita Loosen-Fox, Ron Meyers, Matthias Osterwold, Carsten Seiffarth, Bernd Schulz, Ulli Seegers, Lisa Steib. In Kooperation mit der Akademie der Künste Berlin (freier Eintritt).

Siehe auch unter: PROJEKTE.

http://www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49520&


Symposium / Terry Fox - Situations
Academy of Arts Berlin, 06.11.2015

On the occasion of Elemental Gestures – Terry Fox, a solo exhibition at the Academy of Arts, Berlin, the Terry Fox Asssociation (TFA, Köln) is holding a symposium with lectures, discussions, and a film program. In the spirit of the goal of the TFA to replenish and investigate the complex and multilayered oeuvre of Terry Fox, the TFA invites a roundtable group of his artist colleagues and friends to have a closer look and to analyse certain forms of actions, poetics of space, and elemental practices of presence and concentration. Because even though the artist himself precisely described and reflected on his work the complexity and breadth of the art of Terry Fox has, until now, just been explored rudimentarily.

With Michael Glasmeier, Wulf Herzogenrath, Gabriele Knapstein, Hans Peter Kuhn, Marita Loosen-Fox, Ron Meyers, Matthias Osterwold, Carsten Seiffarth, Bernd Schulz, Ulli Seegers, Lisa Steib. In cooperation with the Academy of Arts, Berlin (in German, entrance free)

Also mentioned in: PROJEKTE.

http://www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49520&






Ausstellung / Terry Fox – The Labyrinth Scored for 11 Different Cats
Atelier Nord ANX, Oslo, 11.09. - 11.10.15

Atelier Nord freut sich über die Präsentation der Audio Installation von Terry Fox The Labyrinth Scored for 11 Different Cats (1977; 4 Kanal Version von Terry Fox und Peter Simon, 2003) und der Video Arbeit INCISION (San Francisco, 1973). Die Ausstellung findet im Rahmen des diesjährigen Festivals Ultima Oslo Contemporary Music Festival statt. Ivar Smedstad, der künstlerische Leiter des Atelier Nord ANX, hat Carsten Seiffarth eingeladen, das Projekt zu kuratieren in Zusammenarbeit mit Marita Loosen-Fox.

http://ateliernord.no/terry-fox-the-labyrinth-scored-for-11-different-cats/


exhibtion / Terry Fox – The Labyrinth Scored for 11 Different Cats
Atelier Nord ANX, Oslo, 11.09. - 11.10.15

Atelier Nord is pleased to present Terry Fox’s audio installation The Labyrinth Scored for 11 Different Cats (1977; 4 channel version by Terry Fox and Peter Simon, 2003) along with his video work INCISION (San Francisco, 1973) at Atelier Nord ANX during this year’s Ultima Festival. The exhibition is comissioned by the artistic director of Atelier Nord, Ivar Smedstad and curated by Carsten Seiffarth and facilitated by Marita Loosen-Fox.

http://ateliernord.no/terry-fox-the-labyrinth-scored-for-11-different-cats/






Ausstellung / Mein Körper ist das Ereignis
Wiener Aktionismus und internationale Performance
mumok, Wien, 05.03.-23.08.2015

Das museum moderner kunst stiftung ludwig wien zeigt seinen Sammlungsschwerpunkt Wiener Aktionismus im Kontext der internationalen Entwicklungen performativer Kunst. Den Aktionen von Günter Brus, Otto Muehl, Hermann Nitsch und Rudolf Schwarzkogler werden Arbeiten wichtiger internationaler ProtagonistInnen der Performancekunst gegenübergestellt - darunter Werke von Marina Abramovic, Joseph Beuys, Chris Burden, Terry Fox, Ion Grigorescu, Shigeko Kubota, Paul McCarthy, Ana Mendieta, Bruce Nauman, Yoko Ono, Gina Pane, Nesa Paripovic, Ewa Partum, Carolee Schneemann oder von Valie Export. Von Terry Fox wird die Videoarbeit Turgescent Sex (1974) gezeigt.
Kuratiert von Eva Badura-Triska mit Marie-Therese Hochwartner.

https://www.mumok.at/de/events/mein-koerper-ist-das-ereignis


exhibition / My Body is the Event
Vienna Actionism and International Performance
momuk, Vienna, 05.03.-23.08.2015

The museum moderner kunst stiftung ludwig wien  is presenting its collection focus on Vienna Actionism in the context of international developments in performance-based art. Actions by Günter Brus, Hermann Nitsch, Otto Muehl, and Rudolf Schwarzkogler will be contrasted with works by significant international practitioners of performance art, with works by Marina Abramovic, Joseph Beuys, Chris Burden, Terry Fox, Jon Grigorescu, Shigeko Kubota, Paul McCarthy, Ana Mendieta, Bruce Nauman, Yoko Ono, Gina Pane, Nesa Paripovic, Ewa Partum, Carolee Schneemann, and Valie Export. Terry Fox is participating with the video work Turgescent Sex (1974).
Curated by Eva Badura-Triska with Marie-Therese Hochwartner.


https://www.mumok.at/en/events/my-body-event





Performance Art Week / RITUAL BODY - POLITICAL BODY
Palazzo Mora, Venedig, 13.-20.12.2014

Das Ausstellungs-Projekt mit Fokus auf Performance-Kunst zeigt in seiner zweiten Ausgabe (nach der ersten Ausgabe, Dezember 2012: "Hybrider Körper - Poetischer Körper") Arbeiten von mehr als 50 internationalen Performance-Künstlern. Pioniere dieser Kunstform stellen Seite an Seite mit etablierten und jungen Künstlern aus, und zeigen somit historische Einflüsse sowie aktuelle Tendenzen im Bereich der Performance Kunst auf. Das einwöchige Programm umfasst live Performances, historische Foto- und Videodokumentationen, Installationen, Konferenzen und Künstlergespräche. Die Ausstellung zeigt drei Werke von Terry Fox: Defoliation (1970), Fotografien. Turgescent Sex (1974), Video. Berlino / Rallentando (1988), Klangarbeiten.
Ein Projekt von VestAndPage (Verena Stenke & Andrea Pagnes)

www.veniceperformanceart.org/index.php?page=171&lang=en


Performance Art Week / RITUAL BODY - POLITICAL BODY
Palazzo Mora, Venice, 13.-20.12.2014

The live art exhibition project, dedicated to contemporary performance art, will showcase in its second edition (following the first edition: “Hybrid Body - Poetic Body” works, December 2012) works by over 50 international performance artists from around the globe. Pioneers of this art discipline will exhibit alongside established and emerging artists, reflecting influences and current tendencies in the field of performance art. The project consists of a vibrant program of live performances, installations, photographic and video documentation, conferences, daily round tables talks. The exhibition shows three works by Terry Fox: Defoliation (1970), photography. Turgescent Sex (1974), Video, Berlino / Rallentando (1988), soundworks.
A project by VestAndPage (Verena Stenke & Andrea Pagnes)

www.veniceperformanceart.org/index.php?page=171&lang=en






Ausstellung / INPUT /OUTPUT - Schnittpunkt Worpswede
28.9.2014-25.1.2015

Im Rahmen der Ausstellungsreihe »Worpswede zeitgenössisch« werden 14 Künstlerinnen und Künstler aus aller Welt vorgestellt, die hier in den vergangenen vier Jahrzehnten auf Einladung der Künstlerhäuser Worpswede als Stipendiaten für eine begrenzte Zeit lebten und arbeiteten. Die Ausstellung im „Barkenhoff“ zeigt von Terry Fox sieben Zeichnungen aus der Reihe „Shadow Drawings“ (2006) und die Videoarbeit „Children's Tapes“ (1974).
Ein Projekt vom Worpsweder Museumsverbund e.V. (Kuratoren: Jost Wischnewski und Katharina Groth)

www.worpswede-museen.de/ausstellungen-2014/herbstausstellung-2014worpswede-zeitgenoessisch.html


exhibition / INPUT/OUTPUT - Schnittpunkt Worpswede
28.9.2014-25.1.2015

In context of the exhibition series „Worpswede contemporary“ 14 artists from around the world will be presented, that have lived and worked in Worpswede for a limited time as artist in residence during the past 40 years. The exhibition in the „Barkenhoff“ will show seven drawings by Terry Fox from the series „Shadow Drawings“ (2006) and his videowork „Children's Tapes“ (1974).
A project by the Worpsweder Museumsverbund e.V (curators: Jost Wischnewski und Katharina Groth)

www.worpswede-museen.de/ausstellungen-2014/herbstausstellung-2014worpswede-zeitgenoessisch.html






Werkverzeichnis
2014-2015

Die Stiftung Kunstfonds in Bonn hat im Februar 2014 die Förderung der Erarbeitung eines Werkverzeichnisses für Terry Fox bewilligt. Ziele des Vorhabens sind die umfangreiche Verzeichnung des Gesamtwerkes von Terry Fox in einer Datenbank sowie die Sicherung des Archivs in Köln. Zudem sollen Vorbereitungen von Ausstellungen, Publikationen und Tagungen hierdurch künftig erleichtert werden. Das Projekt wird in Kooperation von Marita Loosen-Fox (Nachlass Terry Fox, Köln) und der Kunstwissenschaftlerin Lisa Steib durchgeführt.


Catalogue Raisonné
2014-2015

In February 2014, the Stiftung Kunstfonds, Bonn, Germany, awarded a financial grant towards the creation of a Terry Fox Catalogue Raisonné, including a comprehensive text and image data-base. The data-base will serve as a resource for future exhibitions, publications, and research. This is a cooperative project between Marita Loosen-Fox (Estate of Terry Fox, Cologne, Germany) and the art historian Lisa Steib.






Patenschaft / Adoption
11.08.2011

Das Schweizer Künstlerprojekt "Haus am Gern" hat Patenschaft für ein Storchenzwillingspaar übernommen - mit Namen Terry und Fox.

The Swiss artist project "Haus am Gern" has adopted twin storks and has named one Terry, and the other Fox.

www.hausamgern.ch/hausamgern/storch.html





Vortrag / Terry Fox - Körper Zeichen Rätsel
Essen, 18.05.2011

Der Berliner Kurator Mattias Osterwold spricht über Terry Fox als Wegbereiter von Body Art, Konzeptkunst und performativen Installationen. Anlass des Vortrags ist die Präsentation des Graphikzyklus "Children's Drawings" von Terry Fox in der Ausstellung "Neuerwerbungen für die Sammlung" im Museum Folkwang, Essen.
Matthias Osterwold ist Gründungsmitglied der Freunde Guter Musik Berlin e.V., einer Organisation zur Förderung experimenteller Musik. 1996 und 2006 war er Mitkurator des Klangkunst-Festivals "Sonambiente", Berlin. 2001 wurde er Künstlerischer Leiter von "MaerzMusik, Festival für aktuelle Musik" der Berliner Festspiele. Seit 2013 leitet er die "Klangspuren Schwaz".


Lecture / Terry Fox - Body Sign Riddle
Essen, 18.05.2011

The curator Matthias Osterwold, Berlin, talks about Terry Fox as a pioneer of Body Art, Conceptual Art, Performance Art, and Installation Art. The lecture takes place at the presentation of the graphic series "Chrildren's Drawings" by Terry Fox in the exhibition "New Acquisitions for the Collections" in the Museum Folkwang, Essen, Germany.
Matthias Osterwold is a founding member of "Freunde Guter Musik Berlin e.V.", an organisation for the advancement of experimental music. In 1996 and 2006 he was co-curator of the sound-art festival "Sonambiente", Berlin. In 2001 he became the artistic director of "MaerzMusik, Festival of Contemporary Music". Since 2013 he has been director of the "Klangspuren Schwaz".






75 Reasons to Live / San Francisco Museum of Modern Art
January 2010

During SFMOMA's three day 75th anniversary celebration, 75 people from the Bay Area creative community gave short talks on a single collection work of their choosing.


Sarah Robert on Terry Fox

Sarah Roberts is SFMOMA Associate Curator of Collections and Research, and she's talking here about Terry Fox's print "Pendulum Spit Bite" (1977).

blog.sfmoma.org/2010/09/75-reasons-sarah-roberts/


Chip Lord on Terry Fox

Chip Lord is a media artist working with video and digital photography, and was a founding member of the art and architecture collective Ant Farm. He's talking about Terry Fox's sculpture "A Metaphor" (1976).

blog.sfmoma.org/2010/09/75-reasons-to-live-chip-lord/





LP Release / Terry Fox - The Labyrinth Scored For Eleven Different Cats
October 2009

The legendary American artist Terry Fox is known for his pioneering work in performance, sculpture, drawing and installation. Throughout his career, Fox focused on sound as a fundamental artistic material. Many of his most important sound works were realized long before terms such as "sound art" or "audio art" became widely known.
This recording, "The Labyrinth Scored For 11 Different Cats" (1977), is now recognized as an early classic of the audio art genre. It is one of Fox's many works to be inspired by the structure of the labyrinth found on the floor of the famous medieval cathedral of Chartres. For this work, Fox translated the 552 Steps, 11 concentric rings and 34 turns of the floor mosaic into a mesmerizing composition of recorded cat purrs, a sonic phenomenon which is still not fully understood. The "purrs" resonate in a shimmering wall of sound like in an uncanny feline orchestra. This LP recording is based on a digital version that Fox produced in 2003 in the sound studio of the "Academy of Media Arts" in Cologne, Germany. (Arnold Dreyblatt, Oct. 2009)

Choose Records: www.choose-records.de
Vertrieb/Distribution: A-Musik www.www.a-musik.de