Ausstellung

Artist at work

Kolumba Museum, Köln
15.09.2024 – 14.08.2025

Zwischen Hyperaktivität und Müßiggang gibt es völlig unterschiedliche künstlerische Arbeitsweisen. Davon handelt die aktuelle Präsentation ausgewählter Werke aus der Sammlung des Kolumba Museums, in der auch die Wechselwirkung von Kunst und Architektur in besonderer Weise thematisiert wird.

Darin von Terry Fox: die Installation „Site Pendulum“ (1977/2022), ein Wandobjekt aus der Serie „Catch Phrases“ (1981-1984), das Klangwerk „Berlino“ (1988) und eine neu digitalisierte Fassung der frühen Videoarbeit „Clutch“ (1971, s/w, 54’, Kamera: George Bolling):

„Eine Kamera nimmt die Bewegung eines Lichtstrahls aus einem Oberlicht über den Boden des Künstlerateliers auf. Das Licht bewegt sich von der rechten Seite des Monitors, bis es nach links austritt. Der Künstler, der mit dem Gesicht nach unten auf dem Boden liegt, bewegt seine Finger mit dem Licht, bis es aus seiner Reichweite und schließlich aus dem Bild gleitet. Die Tonspur ist live – zu hören ist eine Schallplatte, die in einer Rille festhängt. Die Nadel des Plattenspielers nutzt sich gegen Ende des Bandes ab und schaltet das Gerät aus. Ein Video über Verlust.“ (Werknotiz, Quelle: Estate of Terry Fox, Köln)

Exhibition

Artist at work

Kolumba Museum, Cologne
09.15.2024 – 08.14.2025

Between hyperactivity and laziness there is a wide range of very different artistic working methods. This is the subject of the current presentation of selected works from the Kolumba museum’s collection, in which the interplay between art and architecture is also addressed in a special way.

Works by Terry Fox shown therein: the installation „Site Pendulum“ (1977/2022), a wall object from the series „Catch Phrases“ (1981-1984), the sound work „Berlino“ (1988) and a newly digitized version of the early video work „Clutch“ (1971, b/w, 54′, camera: George Bolling):

„A camera records the movement across the floor of the artists studio of a shaft of light from a skylight. The light moves from the right of the monitor until it exits left. The artist, prone on the floor, face down, keeps his fingers moving with the light until it slides out of his reach and eventually out of the image. The sound track is live and consists of a record stuck in a groove. The needle of the record player wears near the end of the tape and flips the machine off. A tape about loss.“ (work note/source: Estate of Terry Fox, Cologne)

Terry Fox, „Clutch“, 1971, Videostill © Estate of Terry Fox

Ausstellung

Sounds of Bethany

Künstlerhaus Bethanien, Berlin
19.07. – 18.08.2024

Das Künstlerhaus Bethanien feiert 2024 sein 50-jähriges Bestehen mit einer Präsentation von zehn historischen und neun aktuellen Kunstwerken für Ohren und Augen – darunter von Terry Fox die Installation „Berlin Wall Score“ (1986) und das Klangwerk „Berlino“ (1988).  Foto rechts: Terry Fox auf dem Dach des Künstlerhaus Bethanien, ca. 1981.

Kurator: Carsten Seiffarth. Künstlerischer Geschäftsführer: Christoph Tannert

https://www.bethanien.de/exhibitions/sounds-of-bethany/

Exhibition

Sounds of Bethany

Künstlerhaus Bethanien, Berlin
19.07. – 18.08.2024

In 2024, Künstlerhaus Bethanien is celebrating its 50-year anniversary with a presentation of ten historic and nine contemporary artworks created for both eyes and ears – among them by Terry Fox the installation „Berlin Wall Score (1986) and the sound work „Berlino“ (1988). Photo on the right: Terry Fox on the roof of the Künstlerhaus Bethanien, ca. 1981.

Curator: Carsten Seiffarth. Artistic Director: Christoph Tannert

https://www.bethanien.de/en/exhibitions/sounds-of-bethany/

© Estate of Terry Fox. Foto: Peter Hutton
© Estate of Terry Fox. Foto: Peter Hutton

Publikation

ABSENT – PRESENT
TERRY FOX ERINNERN

Ein Moment lässt sich erinnern, wiederholbar ist er nicht – das Ephemere ist ein  zentrales Merkmal der situativen Kunst von Terry Fox. In den Katalogen des Künstlers finden sich zahlreiche, vom ihm selbst verfasste präzise Beschreibungen und Erinnerungsskizzen zu seinen temporären Werken. Das Buch absent – present TERRY FOX erinnern versammelt erstmalig Berichte und Reflexionen aus der Zuschauerperspektive – von Menschen, die seine an Ort und Zeit gebundenen Aktionen, Performances, Installationen persönlich erlebt haben. Im Zusammenklang zeichnen sie das Portrait eines Künstlers, der mit seiner besonderen Präsenz das künstlerische Geschehen prägte und etwas im Augenblick entstehen ließ, das nicht reproduziert oder nachgespielt werden kann.

Die weitgehend ohne Abbildungen arbeitende Textsammlung über einen bildenden Künstler durchbricht die moderne Fixiertheit auf das Bild bewusst und eröffnet eine Chance, anders über dieses Werk und seine Wirkung nachzudenken. Im Kontext der aktuellen kunstwissenschafltichen Diskussion zur historischen Wahrung und Archivierung ephemerer Kunst möchte die Publikation einen inspirierenden Beitrag leisten.

Mit Texten von Richard Alpert, Pierre Berthet, Marinus Boezem, Frieder Butzmann, Claudine Denis, Arnold Dreyblatt, Cristiane Fricke, Michael Glasmeier, hans w. koch, Paul Kos, Joe Landry, Marita Loosen-Fox, Tom Marioni, Ron Meyers, Boris Nieslony, Florian Neuner, Ralf Peters, Alan Scarritt, Johannes Stüttgen, Max Wechsler, Bettina Wenzel und Al Wong.

Sprache: Deutsch, Englisch
Übersetzungen: Bettina Hesse, Andrea Lerner, Ulrike Lichtner-Hegemann,
Marita Loosen-Fox, Fiona Penny-Bruell

Herausgegeben von Marita Loosen-Fox und Florian Neuner

In Zusammenarbeit mit Textem Campo, Terry Fox Association e. V., Estate of Terry Fox

Textem Verlag, Hamburg 2024
ISBN 978-3-86485-310-4
www.textem-verlag.de

Publication

absent – present
TERRY FOX erinnern

A moment can be remembered, but it cannot be repeated. The ephemeral is a central feature of Terry Fox’s situational art. The artist’s catalogs contain numerous precise descriptions and memory sketches of his temporary works, written by the artist himself. For the first time, the publication absent – present TERRY FOX erinnern brings together narrations from the perspective of the viewers – people who have personally experienced his actions, performances and installations, which are bound to place and time. Together, they paint a portrait of an artist who shaped artistic events with his unique presence and created something in-the-moment, something that cannot be reproduced or replayed.

This collection of texts about a visual artist, which largely works without illustrations, deliberately breaks through the modern fixation on the image and opens up an opportunity to think differently about this work and its impact. In the context of the current art historical discussion on the historical preservation and archiving of ephemeral art, the publication aims to make an inspiring contribution.

With text by Richard Alpert, Pierre Berthet, Marinus Boezem, Frieder Butzmann, Claudine Denis, Arnold Dreyblatt, Cristiane Fricke, Michael Glasmeier, hans w. koch, Paul Kos, Joe Landry, Marita Loosen-Fox, Tom Marioni, Ron Meyers, Boris Nieslony, Florian Neuner, Ralf Peters, Alan Scarritt, Johannes Stüttgen, Max Wechsler, Bettina Wenzel and Al Wong. 

Language: German, English
Translations by: Bettina Hesse, Andrea Lerner, Ulrike Lichtner-Hegemann, Marita Loosen-Fox, Fiona Penny-Bruell

Edited by Marita Loosen-Fox und Florian Neuner

In cooperation with Textem Campo, Terry Fox Association e. V., Estate of Terry Fox

Textem Verlag, Hamburg 2024
ISBN 978-3-86485-310-4
www.textem-verlag.de

Cover Absent Present - Terry Fox erinnern

Ausstellung

All These Different Things Are Sculpture

Artists Space, New York
01.03.2024 – 11.05.2024

Ein Ausstellung mit Werken, Dokumentationen und Ephemera aus den Bereichen Klang, Video und Photographie des Künstlers Terry Fox (1943–2008) – die erste Einzelausstellung in New York seit 2007.

Dank an Danielle Jackson (Kuratorin), Jay Sanders (Direktor) und das Team von Artists Space!

Info / english:
https://artistsspace.org/exhibitions/all-these-different-things-are-sculpture

Exhibition

All These Different Things Are Sculpture

Artists Space, New York
03.01.2024 – 05.11.2024

An exhibition with works, documentations and ephemera including video, sound, and photography by Terry Fox (1943–2008), the first solo presentation in New York of the artist’s work since 2007.

Thanks to Danielle Jackson (curator), Jay Sanders (director) and the team of Artists Space.

Info / english:
https://artistsspace.org/exhibitions/all-these-different-things-are-sculpture

Terry Fox - ALL THESE DIFFERENT THINGS ARE SCULPTURE
© Estate of Terry Fox. Foto: Barry Klinger

Ausstellung

Stiller Humor

oqbo | raum für bild wort ton, Berlin
13.01.2024 — 10. 02.2024

Malereien, Zeichnungen, Collagen, Grafiken, Objekte, Filme, Bücher oder Postkarten versammeln sich in einer reichlich vollen Kunstkammer der subtilen Widersprüche, zurückhaltenden Komik, leichtfüßigen Witze und Heiterkeit.

Mit Werken von zahlreichen internationalen Künstlerinnen und Künstlern, darunter ein Selbstportrait von Terry Fox.

Konzept: Michael Glasmeier | Realisation: mit Christian Schiebe

Info: https://www.glasmeier.info/

Exhibition

Silent Humor

oqbo | raum für bild wort ton, Berlin
01.13.2024 — 02.10.2024

Paintings, drawings, collages, graphics, objects, films, books and postcards come together in a richly filled art chamber of subtle contradictions, discreet comedy, light-footed jokes and cheerfulness.

With works by numerous international artists, including a self-portrait by Terry Fox.

Concept: Michael Glasmeier | Realisation: with Christian Schiebe

Info: https://www.glasmeier.info/

Ausstellung

Wort Schrift Zeichen – Das Alphabet der Kunst

Kolumba Museum, Köln
15.09.2023 – 14.08.2024

In der Jahresausstellung 2023/24 geht es um die Themenfelder Wort Schrift Zeichen. „Denn wenn das Wort Dauer haben soll, ist es an die Schrift gebunden, die sich ihrerseits von den linearen Möglichkeiten der Zeichnung herleitet und selbst Zeichen ist. Wann genau wird aus einer Zeichnung ein Zeichen? Und wie steht es um die Ambivalenz? (…) Was geschieht mit missbrauchten Worten, wenn die Taten mit ihnen nicht im Einklang stehen, und wie sehr sind Worte und gerade auch Zeichen bis in unsere jüngste Gegenwart hinein mit Machtansprüchen verbunden?“ (aus: Kolumba Taschenbuch #4. 9/2023)

Gezeigt werden Werke vom 13. bis zum 21. Jahrhundert, darunter Text-Zeichnungen und Objekte von Terry Fox, die sich auf ganz unterschiedliche Weise mit Sprache als künstlerischem Material auseinander setzen. Die Installation Site Pendulum, die bereits in der letzten Ausstellung „Ort und Subjekt“ zu erleben war, wird auch im Rahmen der neuen Ausstellung für ein weiteres Jahr gezeigt.

Info / deutsch:
kolumba.de/…

Exhibition

Word Script Sign – The Alphabet of Art

Kolumba Museum, Cologne
15.09.2023 – 14.08.2024

The annual exhibition 2023/24 is about the thematic fields of word script sign. „For if the word is to be of duration, it is bound to writing, it must be linked to script which in turn derives from the linear possibilities of drawing, while being itself a sign. When exactly does a drawing become a sign? And what about its ambivalence? (…) What happens to misused words when the deeds are not in harmony with them, and how much are words, and especially signs, connected with claims to power right up to our most recent present?“ (from: Kolumba Paperback #4. 9/2023)

On display are works from the 13th to the 21st century, including text drawings and objects by Terry Fox, which deal with language as an artistic material in very different ways. The installation Site Pendulum, which could already be experienced in the last exhibition „Site and Subject“, will also be presented for another year as part of the new exhibition.

Info / english:
kolumba.de/…

Terry Fox, Rebus #2, 1989. © Estate of Terry Fox
Terry Fox, Rebus #2, 1989. © Estate of Terry Fox

EXHIBITION

Broken Music Vol. 2 –
70 Years of Records and Sound Works by Artists

Museum Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart, Berlin
17.12.2022 – 14.05.2023

The exhibition includes major vinyl records by Terry Fox.

More Info:
smb.museum/…

© Estate of Terry Fox, Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Foto: M. Loosen-Fox

Ausstellung

„making being here enough” – Ort und Subjekt

Kolumba Museum, Köln
15.09.2022 – 14.08.2023

Die Ausstellung untersucht anhand von Kunstwerken aus vielen Jahrhunderten das Verhältnis von Ort und Subjekt. Von Terry Fox wird das Werk „Site Pendulum“ (1977) gezeigt. Die Faszination für die universelle Gesetzmäßigkeit und Symbolkraft des Pendels durchzieht das künstlerische Schaffen des Künstlers. In zahlreichen Objekten, Performances und Installationen kommen Pendel zum Einsatz.

„Ich hatte auch begonnen, mit Pendeln zu arbeiten, weil sie eine offensichtliche Beziehung zu der Bewegung und dem Rhythmus des Labyrinths der Kathedrale von Chartres haben. Eine dieser Arbeiten bestand aus einer ein Pfund schweren Bleikugel, die an einer Klaviersaite von der Decke hing, und einem halb mit Wasser gefüllten Glas, das auf dem Boden stand. Dieses Pendel sollte (…) in einem schnellen, großen Bogen um das Glas herum geschwungen werden. In dem Maße, in dem sich die Umlaufbahn verringerte, bewegte sich der Ball langsamer und langsamer, bis er schließlich das Glas traf und dabei ein sanftes Klingen erzeugte. Nach dieser Berührung vollzog sich die Kreisbewegung analog zu der Bewegung der linken und rechten Kehren des Labyrinthweges. Im weiteren Verlauf berührte er den Rand des Glases in engen Kreisen im Uhrzeigersinn und dann entgegen dem Uhrzeigersinn.”
(Terry Fox – Ocular Language, 2000, S. 128)

Im Kolumba Museum hängt das Pendel im Raum 17 von einer ca. 10 Meter hohen Decke und wird zweimal am Tag (13 und 15 Uhr) in Bewegung gesetzt.

www.kolumba.de

Exhibition

„making being here enough” – Place and Self

Kolumba Museum, Köln
15.09.2022 – 14.08.2023

The exhibition explores the relationship between place and self through works of art spanning many centuries. From Terry Fox it presents the work: „Site Pendulum“ (first installed in 1977 at Site Gallery, San Francisco). The fascination for the universal lawfulness and symbolic power of the pendulum permeates Fox’s artistic work. Pendulums are used in numerous objects, performances and installations.

„I also had begun to work with pendulums since they bear an obvious relationship to the movement and rhythm of the labyrinth of Chartres Cathedral. One such work was a one-pound lead ball suspended from the ceiling by a piano wire and a glass half-filled with water resting on the floor. This pendulum was to be swung (…) in a wide and fast arc around the glass. As the orbit diminished, the ball moved slower and slower until it finally hit the glass with a gentle ringing. After this contact , the process of circling became analogous to the movement of the left and right turns of the path of the labyrinth path. The ball proceeded to revolve around the glass clockwise and then counterclockwise, hugging the edge of the glass as the cord it was suspended from wound and unwound.”
(Terry Fox – Ocular Language, 2000, p. 129ff)

In Kolumba Museum the pendulum hangs in room 17 from a ceiling about 10 meters high and is set in motion twice a day (1 and 3 pm).

www.kolumba.de

© Estate of Terry Fox, Kolumba Museum.
Foto: M. Loosen-Fox

CD-Edition

terry fox – Labyrinth of the Inner Ear

September 2022

The CD presents the sound work „Labyrinth of the inner ear“ that Terry Fox created for the exhibition „sonambiente“ in 2006. The drone work consists of the repetitive tapping of a sightless person navigating his way through an urban environment of Berlin.

A project by Marita Loosen-Fox | Estate of Terry Fox & Till Kniola | aufabwegen
Limited edition of 300 Cds-Audio Format, www.aufabwegen.com

Thanks to Matthias Osterwold und Georg Weckwerth (festival directors sonambiente Berlin, 2006)

DVD-Edition

Joseph Beuys Aktionen 1963–1986

ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe, September 2022

Die DVD-Edition zeigt erstmalig alle wesentlichen Aktionen von Joseph Beuys. Schwer zugängliche und verloren geglaubte Film- und Videodokumente wurden entdeckt, restauriert, digitalisiert und teils neu montiert. Darunter: „Isolation Unit / Action the Dead Mouse“ –  von Terry Fox and Joseph Beuys, 1970. Bildmontage von Marita Loosen-Fox (Estate of Terry Fox) und Peter Weibel (ZKM) zu einer Tonaufnahme (12:22 Min.) aus dem Nachlass von Terry Fox. Fotografien: Ute Klophaus

8 DVDs mit einer Begleitpublikation und einem Verzeichnis der audiovisuellen Medien von Joseph Beuys im ZKM. Hrsg. von Peter Weibel, ZKM | Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe (Deutsch, Englisch).

Dank an Andreas Brehmer (Digitale Produktion / ZKM) und Hannah-Maria Winters (Publikationen / ZKM)

DVD Edition

Joseph Beuys Actions 1963–1986

ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe, September 2022

The DVD edition presents for the first time all significant actions of Joseph Beuys. Film and video documents that were difficult to access and believed to be lost have been discovered, restored, digitized, and partially reassembled. Including: „Isolation Unit / Action the Dead Mouse“ – by Terry Fox and Joseph Beuys, 1970. Image montage by Marita Loosen-Fox (Estate of Terry Fox) and Peter Weibel /(ZKM), to a preserved audio recording (12:22 min.) from the Estate of Terry Fox. Photographs: Ute Klophaus

8 DVDs with an accompanying publication and an index of audiovisual media by Joseph Beuys at ZKM. Edited by: Peter Weibel, ZKM (German, English).

Thanks to Andreas Brehmer (Digital Production / UKM) and Hannah-Maria Winters (Publications / ZKM)

Ausstellung

Left-Sided Sleeper’s Dream

Kolumba Museum, Köln, 22. Juni – 15. August 2022

„Left-Sided Sleeper’s Dream“ entsteht 1981 für das Foyer des Opernhauses in Graz: Im Rahmen des Steirischen Herbstes findet dort am 28. November nach der Aufführung von zwei Opern von Sergej Prokofjew die »Nacht in der Oper« statt. Terry Fox leiht sich beim Orchester eine Pauke und aktiviert in einer knapp 10-minütigen Performance nicht nur den Raum und dessen noble neobarocke Architektur, sondern bringt auch das Publikum zum Vibrieren. Angeregt durch Antonin Artauds Theorie zum »Theater der Grausamkeit« gestaltet Terry Fox eine Situation, deren Intensität und Dringlichkeit wir uns auch heute kaum entziehen können. 

Die Audio-Aufnahme der Performance wird täglich außer dienstags um 15 Uhr zur Aufführung gebracht.

More Info: deutsch | english

Terry Fox - Left-Sided Sleeper’s Dream
© Estate of Terry Fox, Foto: Gery Wolf

Radio

THE LABYRINTH SCORED FOR THE PURRS OF 11 CATS

Ö1, Radiokunst – Kunstradio, 03.07.2022, 23.00 Uhr

Eine Radioskulptur aus dem Klang von elf schnurrenden Katzen: 552 Schritte,

11 konzentrische Kreise und 34 Wendungen enthält das rätselhafte Labyrinth von Chartres, das der Künstler Terry Fox in den 1970er Jahren erforschte. Die Struktur des Bodenmosaiks übersetzte er im Stück „Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Cats“ mithilfe von elf Katzen: Patty, Miriam, Heba, Furgeson, Spot and Arthur aus New York und aus San Francisco Tom, Boogaloo, Puffin, Ernest and Samantha.

Kunstradio spielt eine Kurzfassung des ursprünglich 90-minütigen Stück, das 1977 vom amerikanischen Sender KPFA erstausgestrahlt und im gleichen Jahr in der von Heidi Grundmann betreuten Ö1 Sendereihe „Kunst Heute“ zu hören war.

Info

A radio sculpture made of the sound of eleven purring cats: 552 steps, 11 concentric circles and 34 turns are contained in the enigmatic Chartres Labyrinth, which artist Terry Fox explored in the 1970s. He translated the structure of the floor mosaic in the piece „Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Cats“ with the help of eleven cats: Patty, Miriam, Heba, Furgeson, Spot and Arthur from New York and from San Francisco Tom, Boogaloo, Puffin, Ernest and Samantha.

Kunstradio plays a short version of the original 90-minute piece, which was first broadcast by the American station KPFA in 1977 and was also heard on Ö1 in the same year in the series „Kunst Heute“ („Art Today“), supervised by Heidi Grundmann.

Info

© Estate of Terry Fox, Cologne

EREIGNIS

Living Archive (ark-hive) – Terry Fox

Moltkerei Werkstatt, Köln, 19. – 29.05.2022

Zwei Geigenbögen, eine alte Käseglocke aus Metall, Karten mit Buchstaben des Alphabets, ein Foto von Terry Fox mit seiner Vespa auf einer Landstraße bei Florenz 1986, die Geschichte von zwei Klaviersaiten, die zwischen Fensterrahmen und einem Küchenschrank gespannt waren, eine Kochplatte, mit dem Potential, ein Instrument zu werden, die Erinnerung an eine Performance, die nicht wiederholt werden kann. Es sind Spuren aus dem Leben eines Künstlers, die einen Raum zwischen Abwesenheit und Anwesenheit öffnen. Das Archiv – eine Arche, ein Bienenstock – erzeugt Echos, die in die Zukunft hinein klingen.

Info/Programm

Two violin bows, an old metal cheese cover, cards with letters of the alphabet, a photo of Terry Fox riding his Vespa on a country road near Florence in 1986, the story of two piano wires stretched between a window frame and a kitchen cabinet, a hot plate with the potential of becoming an instrument, the memory of a performance that cannot be repeated… sounds unheard. Tracks of an artist’s life creating a space between absence and presence. The archive – an ark, a hive – creates echoes, that sound into the future.

Info/Program

EREIGNIS

Living Archive (ark-hive) – Terry Fox

stimmfeld-Studio, Köln, 29.10.2021 

Präsentation: „absence – presence“ (Marita Loosen-Fox)

Intermediale Stimmperformance „extinction work“ (Bettina Wenzel)

Einladung (PDF)

VORTRAG

Isolation Unit –
Erinnerung an eine Performance
von Terry Fox und Joseph Beuys

stimmfeld-Studio, Köln, 01.10.2021

Vortrag: Marita Loosen-Fox

www.stimmfeld-verein.de/hundertjahrebeuys.html

Exhibition 

July, August, September

Temporary project space, Köln, 01.09.2021 – 25.09.2021
Group Exhibition with work by Terry Fox:
“The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Different Cats“
(stereo-sound installation, original version 1977, 90’)

Curators: Carla Donauer and Martin Germann

http://julyaugustseptember.net

Ausstellung

Lovely Creatures

Ludwig Forum Aachen 19.06.2021 – 12.09.2021

Tiere, Monster, Menschen in der Kunst. Mit der Arbeit von Terry Fox:
“The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Different Cats“
(4-Kanal-Klanginstallation) 

Kuratorinnen: Myriam Kroll & Stefanie Wagner

https://lovelycreatures.ludwigforum.de/

Exhibition

Lovely Creatures

Ludwig Forum Aachen 19.06.2021 – 12.09.2021

Animals, Monsters, Humans in Art. With the work by Terry Fox:
“The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Different Cats“
(4-channel-sound installation)

Curators: Myriam Kroll & Stefanie Wagner

https://lovelycreatures.ludwigforum.de/en/start-2/

Ausstellung

Sound and Silence –
Der Klang der Stille in der Kunst der Gegenwart

Kunstmuseum Bonn, 27.05.2021 – 05.09.2021

Kuratoren: Stephan Berg und Volker Adolphs

More info: deutsch | englisch

Exhibition

In Real Time.
Rafael Tous Collection of Conceptual Art

Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 14.05.2021 – 09.01.2022

Curators: Antònia Maria Perelló and Claudia Segura

Thanks to Barbara Held!

www.macba.cat/en/exhibitions-activities/exhibitions/real-time-rafael-tous-collection-conceptual-art

Radio

Klang ist Skulptur – Terry Fox

Jubiläumsprogramm Beuys 2021, Beuysradio, online ab 12.05.2021

Playlist (50’) von Carsten Seiffarth
Mit Ausschnitten aus den Werken:Suono Interno (1979), Berlin Attic Wire, Beating (1981), Berlin Attic Wire, Bowing (1981)

Kuratoren: Catherine Nichols, Marc-André Schmachtel

listen (webradio/beuysradio):
https://beuys2021.de/index.php/de/beuysradio

Radio

Sound as Sculpture – Terry Fox

FUNKT sound art radio – elektronic and sound art from Cologne, 18.04.2021

A portrait of the artist Terry Fox (33’) by Marita Loosen-Fox
Including excerpts of central works with sound, e.g.: Isolation Unit/with Joseph Beuys (1970), The Labyrinth Scored for The Purrs of 11 Different Cats (1976/7), 552 Steps Through 11 Pairs of Strings (1976), Erossore (1978), Suono Interno (1979), Amphion-Corpora Cavernosa (1992), Shut Speech (2005), Labyrinth for the Inner Ear (2006)

Curator/project management: Georg Dietzler

listen:
www.mixcloud.com/resonanceextra/funkt-16-sunday-18th-april-2021-2pm-5pm/

info:
www.gerngesehen.de/funkt

Ausstellung

John Dewey und die Neupräsentation
der Sammlung zeitgenössischer Kunst
im Museum Ludwig

Köln, 29.08.2020 – 19.08.2022

Kuratorinnen: Barbara Engelbach und Janice Mitchell

www.museum-ludwig.de/de/museum/sammlung/sammlung-gegenwartskunst.html

Exhibition

John Dewey and the New Presentation
of the Collection of Contemporary Art 
At the Museum Ludwig

Cologne, 08.29.2020 – 08.19.2022

Curators: Barbara Engelbach and Janice Mitchell

https://www.museum-ludwig.de/en/museum/collection/collection-of-contemporary-art.html

Ausstellung

Gezeichnete Stadt

Berlinische Galerie, 14.08.2020 – 04.01.2021

Arbeiten auf Papier 1945 bis heute.
Kuratorin: Annelie Lütgens

berlinischegalerie.de/ausstellung/gezeichnete-stadt/

Exhibition

Drawing the City

Berlinische Galerie, 08.14.20 – 01.04.2021

Paper-Based Works from 1945 to the Present
Curator: Annelie Lütgens

berlinischegalerie.de/en/exhibition/drawing-the-city/

Ausstellung

AUSSER VIELLEICHT EINE KONSTELLATION

galerie oqbo | raum für bild wort ton, Berlin, 07.08. – 12.09.2020

Hommage á Giandomenico Tiepolo
Konzept und Realisation: Michael Glasmeier und Christian Schiebe 

www.oqbo.de/aktuelles/#VORSCHAU

Exhibition

EXCEPT MAYBE A CONSTELLATION

galerie oqbo | raum für bild wort ton, Berlin, 08.07.08. – 09.12.2020

Hommage á Giandomenico Tiepolo
Concept and realisation: Michael Glasmeier und Christian Schiebe 

www.oqbo.de/aktuelles/#VORSCHAU

Radio

Joseph Beuys and Terry Fox: Noise & Politics

Montezpress Radio, New York, July 25th, 2020, 10 pm
Editor: Tabitha Piseno

radio.montezpress.com/#/schedule/1479

Publikation

Dissertation zu Terry Fox

Juni 2020

Lisa Steib hat ihre Dissertation über die Bibliothek der Hochschule für Bildende Künste Braunschweig veröffentlicht:
»So all these different things are sculpture.« Zu Werk und Wort von Terry Fox in den 1960er und 1970er Jahren. Narrative Erweiterungen des Formats ›Werkverzeichnis‹

Publication

Dissertation on Terry Fox

June 2020

Lisa Steib has published her dissertation at the library of Braunschweig University of Art:
»So all these different things are sculpture.« Terry Fox’ works and words in the 1960s und 1970s Jahren. Narrative extensions of the format ›catalogue raisonné‹

Exhibitions & Events

Terry Fox: Resonance

Oct 1, 2019 – Dec 14, 2019

This multivenue exhibition both celebrates and aims to reinvigorate the spirit of Terry Fox (1943–2008), whose importance as a first-generation San Francisco Bay Area Conceptual artist cannot be exaggerated. For much of the 1970s Fox lived in San Francisco and was an integral part of the art activities that centered on Tom Marioni’s Museum of Conceptual Art. Like other like-minded artists nationally and internationally, Fox and his contemporaries—Howard Fried, David Ireland, Paul Kos, Linda Montano, Bonnie Sherk, and Marioni—abandoned the production of static art objects in favor of process works, video, installation, and performance. This unique project, curated by Dena Beard and Constance Lewallen, features a limited-edition catalog in the form of a box containing texts, recordings, and ephemera.

Venues: The Lab, The Wattis Institut, UC Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, San Francisco Museum of Modern Art & Library, San Francisco Art Institute Library, Cushion Works, Grace Cathedral, 871 Fine Arts.

Detailed information:
www.thelab.org/projects/2019/10/1/terry-fox-resonance

Review:
brooklynrail.org/2019/11/artseen/Terry-Fox-Resonance

LP Release

Terry Fox – Linkage

October 2019

The LP record Linkage presents a unique compilation of Terry Fox’s pionieering work with long string piano wires. It was first released as part of his solo exhibition of the same title in the Kunstmuseum Luzern in 1982.

A project by Marita Loosen-Fox, Estate of Terry Fox & Ron Meyers / edited by Superior Viaduct LLC / Steven Wascovich, San Francisco / Limited edition of 750 vinyl records.

www.superiorviaduct.com

Buchveröffentlichung

The eye is not the only glass that burns the mind.
Terry Fox, die Schweiz und ‚anderwo‘

August 2018

Die Retrospektive „Terry Fox. Elemental Gestures“, die 2015 in der Berliner Akademie der Künste begann und nach Mons und Wuppertal 2017 im Kunstmuseum Bern endete, machte noch einmal die zentrale Position des Künstlers für die Entwicklung der Kunst seit den 1970er Jahren überdeutlich. Sie zeigte Terry Fox (1943 – 2008) nicht nur als Pionier der Performance, Videokunst und Klanginstallation, sondern präsentierte zudem seine experimentelle Auseinandersetzung mit Sprache. Ein Symposium anlässlich der Berner Ausstellung reflektierte in unterschiedlichsten Ansätzen die Performances und Installationen dieses europäischen Amerikaners in der Schweiz. Es bildet den Ausgangspunkt der Publikation, in der Wissenschaftler, Künstler und Weggefährten die oft leisen „Situationen“ zwischen Ding und Sprache, Klang und Skulptur, Labyrinth und Erfahrung, Körper und Handlung zu präzisieren suchen.

Eine Publikation des Kunstmuseum Bern und der Terry Fox Association e. V., Köln,
herausgegeben von Michael Glasmeier und Carsten Seiffarth
Redaktion: Ingrid Beirer, Michael Glasmeier, Marita Loosen-Fox, Ron Meyers
und Carsten Seiffarth
Lektorat: Ingrid Beirer
Gestaltung: Prill Vieceli Cremers, Zürich

Spector Books, Leipzig, 2018
ISBN 978-3-95905-224-5
www.spectorbooks.com

Book Release

The eye is not the only glass that burns the mind.
Terry Fox, Switzerland, and “Elsewhere”

August 2018

The retrospective „Terry Fox. Elemental Gestures“, which opened in 2015 at the Berlin Academy of the Arts and ended in Mons and Wuppertal in 2017 at the Kunstmuseum Bern, once again made clear both the artist’s central position and key role in the development of the arts since 1970. It not only presented Terry Fox (1943 – 2008) as a pioneer of body art, video art and sound installation, but also highlighted his important experimental explorations of language. A symposium on the occasion of the Berne exhibition reflected the performances and installations of this European American in Switzerland, using a wide variety of approaches. It forms the basis of the publication, in which scholars, artists, close colleagues and companions seek to examine the often quiet „situations“ between things and language, sound and sculpture, labyrinth and experience, body and action that Terry Fox created and explored throughout his works.

A publication by the Kunstmuseum Bern and the Terry Fox Association e. V., Cologne
Edited by Michael Glasmeier and Carsten Seiffarth
Assistant editors: Ingrid Beirer, Marita Loosen-Fox, and Ron Meyers
Translation: Dawn Michelle d’Atri, Catherine Kerkhoff-Saxon, Andrea Lerner,
and Andrea Scrima
Design: Prill Vieceli Cremers, Zurich

The English version of the book was also published by Spector Books under the following
ISBN 978-3-95905-204-7
www.spectorbooks.com

LP Release

Terry Fox – audio works

June 2018

„audio works“, first published in 1983 by Maurizio Nannucci in the Recorthings series of audiocassette, during a period in which Fox lived in Florence, is among the rarest documents of the artist’s body of sound work to be issued during his lifetime. Finally reissued, an important aspect of this recording is that, rather than focusing on a single work like most of the artist’s releases, it offers one of the broader representations of his practice, featuring five stunning works „Culvert“, „Lunar Rambles“, „Timbre“,
„Cat Purrs Ending“, and „Flu Alarm“, each offering a unique window into the diversity of his approach. Filled with a remarkable range of sonority – drones, squeals, pluses, purrs, and klangs, „audio works“ is a true celebration of creativity through sound, built from Fox’s practice of close attention to everyday phenomena and aspects of social existence.

A project by Maurizio Nannucci & Zona Archives / Edited by Recorthings, Florence & Song Cycle Records, London / Limited edition of 500 copies

www.zonanonprofitartspace.it
www.songcyclerecords.com
www.soundohm.com/product/audioworks-lp/pid/32097/

Concert

Terry Fox: Berlin Wall Scored for Sound

Villa Elisabeth, Berlin, 28 October 2017

„Berlin Wall Scored for Sound“ (1980/88) by Terry Fox, interpreted and realized as an instrumental version for String Quartet by Arnold Dreyblatt, 2017. The concert was part of the festival „Sonifications – Audible Data Streams“, curated by Jutta Ravenna for the board of the Berliner Gesellschaft für Neue Musik.

Kairos Quartett:
Wolfgang Bender, violin (alternating 1 and 2)
Stefan Häussler, violin (alternating 1 and 2)
Simone Heilgendorff, viola
Claudius von Wrochem, violoncello

Terry Fox’s work on the Berlin Wall consists of various sketches and drawings under the title Berlin Wall Scored for Sound which were developed during his stay in Berlin as a DAAD fellow in 1980/81. In many of these drawings the outlines of the Berlin wall were laid over a topographic system, in which spatial coordinates are mapped to time durations and contours are categorized and identified by letters of the alphabet. An audio realization based on these drawings uses sound recordings from Terry Fox’s own personal audio performance archive, and was issued in 1988 under the title „Berlino“ (Het Apollohuis, Einhoven).

Arnold Dreyblatt: „In my interpretation of Terry Fox’s score, I interpreted the assigned letters in the drawings as musical pitches, with the exception of “X” which I have mapped to “silence”. I found it interesting that the letters of the alphabet which he chose represent the lines of the treble staff. Furthermore I have noted that his work often contains musical references and could be understood as a kind of “open” score for possible performance. I applied the precise durations for each letter/pitch found in the drawing, resulting in a linear composition of 15 minutes and 32 seconds. In preparing this realization, I kept in mind the resonating sustaining sonorities of Terry Fox’s legendary sonic performances on long piano wires in architectural spaces, as well as his collaborations with instrumentalists (for example the cellos and double bass in Rallentando, 1988) and my own background as a minimalist composer. ( … ) This new version, performed by the Kairos String Quartet, comes closest to Terry Fox’s lifelong exploration of harmonic string vibration.“ (quote from: Sonification – Transfer into Musical Arts, program book, page 66/67)

Arnold Dreyblatt (*1953 in New York City, lives in Berlin) media artist, composer, professor of media art – Muthesius University of Fine Arts and Design, Kiel.
www.dreyblatt.net/

Detailed information about the festival „Sonifications“:
www.bgnm.de

LP Release

Terry Fox – 552 Steps Through 11 Pairs of Strings

May 2017

When Terry Fox went from San Francisco to Europe in 1972, he discovered the pavement labyrinth at Chartres Cathedral. It consists of 11 concentric rings with 552 steps and 34 turns leading into the center. He based all of his works until 1978 on the labyrinth. These include two major sound works, one of which „The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Cats“ was later released on cassette and LP, while the other has remained unreleased so far: „552 Steps Through 11 Pairs of Strings“.
This piece was a performance made in Fox’s studio in San Francisco on August 14, 1976, lasting 4½ hours. He stretched 11 pairs of piano wires of 11 different thicknesses across the floor. The whole took the shape of a giant horizontal harp. Fox played this instrument with a soft mallet in one hand and a score in the other. The score was a 34-foot string tied with 552 knots. Each knot represented a step in the labyrinth with the 34 turns indicated by either a piece of wire in a knot (a move to the next longer pair of wires) or a rubber band around a knot (a move to the next shorter pair). The audience was in the dark loft of the floor below. Their room became the sounding box of Fox’s instrument above them.

This double LP includes four selections from the performance. A gatefold sleeve reproduces the score, a photograph and drawing of the instrument, and the invitation card to the performance. Texts by Terry Fox and Alan Scarritt.

Edition of 300: edition-telemark.de

Symposium

Terry Fox – The Eye’s Not The Only Glass That Burns The Mind

Kunstmuseum Bern, 05. und 06. Mai 2017

Das Symposium will sich von den Ideen- und Werkspuren des Künstlers Terry Fox in Bern (und der Schweiz), von der Retrospektive im Kunstmuseum und den neueren Recherchen zu seinem Leben und Werk anregen lassen, die sich gerade etablierende wissenschaftliche Auseinandersetzung mit dem gedehnten Werkbegriff des Künstlers durch ein neue Forschungen und Denkansätze zu bereichern. Zugleich gilt es, die kunstimmaneten Begriffe von Werk, Performance, Klang, Text-Bild- oder Videokunst angesichts dieses vielschichtigen Werks von Terry Fox, das am Rande des „Nichts“ angesiedelt ist, zu überdenken.

Veranstaltet von Kunstmuseum Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universität Bern, Hochschule der Künste Bern, Robert Walser Zentrum Bern, Terry Fox Association e.V., Köln

Ausführliche Infos zum Programm: PROJEKTE.

Symposium

Terry Fox – The Eye’s Not The Only Glass That Burns The Mind

Kunstmuseum Bern, 5th and 6th of May, 2017

Stimulated by the ideas of Terry Fox, new research on his life and art, the tracks of his oeuvre in Switzerland, and his upcoming retrospective at the Kunstmuseum Bern, this Symposium seeks to enrich the newly current scientific debate revolving around the expanded term „work/oeuvre“ through new research and intellectual approaches. At the same time the art-immanent categorization of work, performance, sound, text- image- or video art, have to be re-evaluated in the light of the multi-layered works of Terry Fox, which defy traditional art historic categories, and which reside at the very threshold between „existence“ and „nothingness“.

The Symposium is hosted by the Kunstmuseum Bern, Institut of art history/University of Bern, Bern University of the Arts, Robert Walser Center Bern, Terry Fox Association e.V. Köln

Detailed information about the program: PROJEKTE.

Ausstellung

Extended Compositions

Kunsthaus CentrePasqueArt Biel, Schweiz, 09.04.17 – 11.06.17

Die Gruppenausstellung EXTENDED COMPOSITIONS BIEL zeigt das Spannungsfeld und Beziehungsgeflecht zwischen Kunst und Musik – Sehen und Hören – Bild und Klang. Ausgehend von Ansätzen wie der Synästhesie Alexander Skrjabins, der sich als Komponist mit seinem Farbenklavier der Kunst öffnete und Töne mit Farben verband oder Hans Richter, der als Bildender Künstler mit dem kontrapunktischen Denken musikalische Ansätze ins Optische und Filmische übertrug, zeigt die Ausstellung die Weiterentwicklung eines noch jungen, marginären Bereichs, der im Ursächlichen auf das Zwischenfeld von musikalischer und visueller Komposition zielt.

Von Terry Fox wird die Klanginstallation – The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Different Cats, 1973 präsentiert.

Ein Ausstellungsprojekt veranstaltet vom Kunsthaus Centre PasquArt Biel/ Bienne, Schweiz in Kooperation mit der Hochschule der Künste Bern Schweiz.

Idee, Konzept: Ellen Fellmann. Kuratoren: Ellen Fellmann, Felicity Lunn

exhibition

Extended Compositions

Art Center CentrePasqueArt Biel, Schweiz, 09.04.17 – 11.06.17

The group exhibition EXTENDED COMPOSITIONS approaches the web of relations between the fine arts and music in the structural interweaving of both media, thereby making a new and independent form of artistic practice visible, audible, and tangible.

The exhibition will include the Terry Fix sound installation „The The Labyrinth Scored for the Purrs of 11 Different Cats“ from 1973.

An exhibition project is hosted by the Art Center CentrePasqueArt Biel, Schwitzerland, in cooperation with the Academy of Art, Bern.

Idea and Concept: Ellen Fellmann. Curators: Ellen Fellmann, Felicity Lunn

VORTRAG

Impacted Lead – Virtual Volumes – Linkages

Von der Heydt-Museum Wuppertal, 24.01.17, 18 Uhr

Zur Performancekunst von Terry Fox. Referent: Valerian Maly (Künstler, Kurator, Dozent und Studienbereichsleiter für Performance Art an der Hochschule der Künste Bern, und Mitglied der Terry Fox Association e.V. Köln)

Lecture / Impacted Lead – Virtual Volumes – Linkages
Von der Heydt-Museum Wuppertal, 24.01.2017, 6 pm

About the Performance Art of Terry Fox. Speaker: Valerian Maly / Artist, Curator, Associate Professor and Head of Studies for Performance Art at the Bern University of the Arts and member of the Terry Fox Association e.V. Köln.

Publikation / Michael Glasmeier: Geräusche, Ritornelle für eine Kunstgeschichte des Klangs.
Von Fra Angelico und Monteverdi zu Marcel Duchamp und Terry Fox
Juni 2016

Zum Inhalt: Der Sound der Wiederholung ist das Ritornell. Es entzieht sich der standardisierten und serialisierten Subjektivitätsproduktion und schafft in der Differenz einen Möglichkeitsraum. Ausgehend von dieser an Gilles Deleuze und auch Félix Guattari angelehnten Beschreibung des vom Barock geprägten Ritornells ist mit ihm ein Verfahren gekennzeichnet, welches sich aus den von Michael Glasmeier betrachteten Kunstwerken selbst ergibt. Es webt sich wie ein ästhetisches Paradigma durch die hier versammelten Texte, die sich zwischen einer künstlerischen und wissenschaftlichen Praxis verorten lassen.

Die in diesem Buch versammelten Essays und Vorträge von Michael Glasmeier zur Vielfalt der Geräusche, zum Manierismus, zur Kunstkammer, zu Samuel Beckett, Henning Christiansen, Duchamp, Fox, Rodney Graham, Christan Marclay, Monteverdi oder Jacques Tati, in denen es um Atem, Stille, Pause, Pfeifen, Singen, Töne, Klang, Tropfen, Lieder, aber auch um Raum und Handlungen, Filme und Bilder geht, zeigen immer neue Facetten eines Möglichkeitsraums zwischen Kunst und Musik auf. Sie können so als Ritornelle einer Kunstgeschichte gelesen werden, mit der Absicht, deren Horizont hin zur Musik und Musikgeschichte zu erweitern.
Die in den Texten entfaltete Intellektualität, Magie, Anarchie und Komik im Denken und die subversive Dimension im Produzieren lassen eine Komplexität zwischen Kunst und Musik hervortreten, die bereichert und sich nie zufrieden geben wird.

Das Buch enthält zwei lesenswerte Texte über Terry Fox:

  1. Kurzfristige Anwesenheit. Terry Fox in Bremen und Worpswede
  2. Das Kaum und das Bestimmte. „The School of Velocity“ von Terry Fox

Hg. v. Tania Prill und Andrea Sick, Textem Verlag, 2016
ISBN 978-3-86485-144-5

Michael Glasmeier ist Kunstwissenschaftler, Essayist, Publizist, Lyriker, Ausstellungsmacher und Gründungsmitglied der Terry Fox Association e.V.

Infos zu weiteren Publikation: de.wikipedia.org/wiki/Michael_Glasmeier

Ausstellung

Elemental Gestures – Terry Fox

Akademie der Künste Berlin, 6.11.15 – 10.01.16

Es gilt einen artists’ artist neu zu entdecken: den amerikanisch-europäischen Künstler Terry Fox (1943–2008) und seine medienübergreifende Arbeit. Fox’ politisch-anarchische Performances und frühen Videotapes aus den USA werden mit seiner Pionierrolle für die sich entwickelnde Klangkunstszene in Europa in Beziehung gesetzt. Legendär sind gemeinsame Aktionen mit Joseph Beuys, Vito Acconci, Dennis Oppenheim und Bill Viola. Fox nutzte den eigenen Körper als Medium von Grenzerfahrungen und spielte humorvoll mit der Transformation von einfachsten Materialien. Er hat mit dem Begriff situation als einer der ersten die Kommerzialisierung der Performance kritisiert und die technologische Beschränkung der Aufzeichnungsformen von Ereignissen problematisiert. Die Ausstellung schafft assoziative Denkräume zu zentralen Themen: Situations – Körperliche Zustände, Elements – Material, Mapping – Labyrinth, Sound as Sculpture – Raum als Instrument. Erstmals sind bisher unveröffentlichtes Video- und Fotomaterial und Werknotizen zu sehen.

Die Ausstellung wird kuratiert von Arnold Dreyblatt und Angela Lammert.
Es erscheint ein umfangreicher Katalog. Weitere Stationen:

BAM – Musée des Beaux-Arts, Mons
5. März 2016 – 12. Juni 2016

Von der Heydt-Museum, Wuppertal
11. September 2016 – 19. Februar 2017

Kunstmuseum, Bern
10. März – 5. Juni 2017

www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49519&

exhibition

Elemental Gestures – Terry Fox

Academy of Arts Berlin, 6.11.15 – 10.01.16

An artists’ artist awaits rediscovery: The American artist Terry Fox (1943–2008), who was based in Europe for many years, and his innovative and provocative cross-media work. Fox’s political and anarchistic performances and videotapes made in the USA are juxtaposed to the pioneering role he played for the sound art scene developing in Europe. His collaborative actions with Joseph Beuys, Vito Acconci, Dennis Oppenheim and Bill Viola are legendary. Fox used his own body as a medium for borderline experiences and humorously played with the transformation of the simplest materials. Using the term situation, he was one of the first artists to criticize the commercialization of performance art and to expose the problems and technological limitations that influence how events are recorded. The exhibition creates associative thinking spaces related to themes in Fox’s oeuvre: Situations – Körperliche Zustände, Elements – Material, Mapping – Labyrinth, Sound as Sculpture – Raum als Instrument. Previously unpublished video, photographic materials and Fox’s work notes are exhibited for the first time.

The exhibition is curated by Arnold Dreyblatt and Angela Lammert.
A comprehensive catalogue is published. Further stations of the exhibition:

BAM – Musée des Beaux-Arts, Mons Belgium
March 5th 2016 – June 12th 2016

Von der Heydt-Museum, Wuppertal, Germany
September 11th 2016 – February 19th 2017

Kunstmuseum, Bern, Switzerland
March 10rd – June 5th 2017

www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49519&

Tagung

Terry Fox – Situationen

Akademie der Künste, Berlin, 06.11.2015

Anlässlich der Ausstellung Elemental Gestures – Terry Fox in der Akademie der Künste veranstaltet die Terry Fox Assoziation (TFA, Köln) eine Tagung mit Vorträgen, Diskussionen und einem Filmprogramm. Im Sinne ihrer Zielrichtung, das vielschichtige Werk des Künstlers aufzuarbeiten, zu erforschen und zu verbreiten, lädt die TFA ein, bestimmte Handlungsformen, Raumpoetiken und Übungen des 2008 in Köln verstorbenen Terry Fox näher zu betrachten und zu analysieren; denn obwohl der Künstler selbst seine Arbeiten präzise beschrieb und reflektierte, ist ihre Komplexität und Weite bisher nur in Ansätzen erforscht.

Mit Michael Glasmeier, Wulf Herzogenrath, Gabriele Knapstein, Hans Peter Kuhn, Marita Loosen-Fox, Ron Meyers, Matthias Osterwold, Carsten Seiffarth, Bernd Schulz, Ulli Seegers, Lisa Steib. In Kooperation mit der Akademie der Künste Berlin (freier Eintritt).

Siehe auch unter: PROJEKTE.

www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49520&

Symposium

Terry Fox – Situations

Academy of Arts Berlin, 06.11.2015

On the occasion of Elemental Gestures – Terry Fox, a solo exhibition at the Academy of Arts, Berlin, the Terry Fox Asssociation (TFA, Köln) is holding a symposium with lectures, discussions, and a film program. In the spirit of the goal of the TFA to replenish and investigate the complex and multilayered oeuvre of Terry Fox, the TFA invites a roundtable group of his artist colleagues and friends to have a closer look and to analyse certain forms of actions, poetics of space, and elemental practices of presence and concentration. Because even though the artist himself precisely described and reflected on his work the complexity and breadth of the art of Terry Fox has, until now, just been explored rudimentarily.

With Michael Glasmeier, Wulf Herzogenrath, Gabriele Knapstein, Hans Peter Kuhn, Marita Loosen-Fox, Ron Meyers, Matthias Osterwold, Carsten Seiffarth, Bernd Schulz, Ulli Seegers, Lisa Steib. In cooperation with the Academy of Arts, Berlin (in German, entrance free)

Also mentioned in: PROJEKTE.

www.adk.de/de/programm/aktuell/?we_objectID=49520&

Ausstellung

Terry Fox – The Labyrinth Scored for 11 Different Cats

Atelier Nord ANX, Oslo, 11.09. – 11.10.15

Atelier Nord freut sich über die Präsentation der Audio Installation von Terry Fox The Labyrinth Scored for 11 Different Cats (1977; 4 Kanal Version von Terry Fox und Peter Simon, 2003) und der Video Arbeit INCISION (San Francisco, 1973). Die Ausstellung findet im Rahmen des diesjährigen Festivals Ultima Oslo Contemporary Music Festival statt. Ivar Smedstad, der künstlerische Leiter des Atelier Nord ANX, hat Carsten Seiffarth eingeladen, das Projekt zu kuratieren in Zusammenarbeit mit Marita Loosen-Fox.

ateliernord.no/terry-fox-the-labyrinth-scored-for-11-different-cats/

 

exhibition

Terry Fox – The Labyrinth Scored for 11 Different Cats

Atelier Nord ANX, Oslo, 11.09. – 11.10.15

Atelier Nord is pleased to present Terry Fox’s audio installation The Labyrinth Scored for 11 Different Cats (1977; 4 channel version by Terry Fox and Peter Simon, 2003) along with his video work INCISION (San Francisco, 1973) at Atelier Nord ANX during this year’s Ultima Festival. The exhibition is comissioned by the artistic director of Atelier Nord, Ivar Smedstad and curated by Carsten Seiffarth and facilitated by Marita Loosen-Fox.

ateliernord.no/terry-fox-the-labyrinth-scored-for-11-different-cats/

 

Ausstellung

Mein Körper ist das Ereignis

Wiener Aktionismus und internationale Performance
mumok, Wien, 05.03.-23.08.2015

Das museum moderner kunst stiftung ludwig wien zeigt seinen Sammlungsschwerpunkt Wiener Aktionismus im Kontext der internationalen Entwicklungen performativer Kunst. Den Aktionen von Günter Brus, Otto Muehl, Hermann Nitsch und Rudolf Schwarzkogler werden Arbeiten wichtiger internationaler ProtagonistInnen der Performancekunst gegenübergestellt – darunter Werke von Marina Abramovic, Joseph Beuys, Chris Burden, Terry Fox, Ion Grigorescu, Shigeko Kubota, Paul McCarthy, Ana Mendieta, Bruce Nauman, Yoko Ono, Gina Pane, Nesa Paripovic, Ewa Partum, Carolee Schneemann oder von Valie Export. Von Terry Fox wird die Videoarbeit Turgescent Sex (1974) gezeigt.
Kuratiert von Eva Badura-Triska mit Marie-Therese Hochwartner.

www.mumok.at/de/events/mein-koerper-ist-das-ereignis

 

exhibition

My Body is the Event

Vienna Actionism and International Performance
momuk, Vienna, 05.03.-23.08.2015

The museum moderner kunst stiftung ludwig wien  is presenting its collection focus on Vienna Actionism in the context of international developments in performance-based art. Actions by Günter Brus, Hermann Nitsch, Otto Muehl, and Rudolf Schwarzkogler will be contrasted with works by significant international practitioners of performance art, with works by Marina Abramovic, Joseph Beuys, Chris Burden, Terry Fox, Jon Grigorescu, Shigeko Kubota, Paul McCarthy, Ana Mendieta, Bruce Nauman, Yoko Ono, Gina Pane, Nesa Paripovic, Ewa Partum, Carolee Schneemann, and Valie Export. Terry Fox is participating with the video work Turgescent Sex (1974).
Curated by Eva Badura-Triska with Marie-Therese Hochwartner.

www.mumok.at/en/events/my-body-event

Performance Art Week

RITUAL BODY – POLITICAL BODY

Palazzo Mora, Venedig, 13.-20.12.2014

Das Ausstellungs-Projekt mit Fokus auf Performance-Kunst zeigt in seiner zweiten Ausgabe (nach der ersten Ausgabe, Dezember 2012: „Hybrider Körper – Poetischer Körper“) Arbeiten von mehr als 50 internationalen Performance-Künstlern. Pioniere dieser Kunstform stellen Seite an Seite mit etablierten und jungen Künstlern aus, und zeigen somit historische Einflüsse sowie aktuelle Tendenzen im Bereich der Performance Kunst auf. Das einwöchige Programm umfasst live Performances, historische Foto- und Videodokumentationen, Installationen, Konferenzen und Künstlergespräche. Die Ausstellung zeigt drei Werke von Terry Fox: Defoliation (1970), Fotografien. Turgescent Sex (1974), Video. Berlino / Rallentando (1988), Klangarbeiten.
Ein Projekt von VestAndPage (Verena Stenke & Andrea Pagnes)

 

Performance Art Week

RITUAL BODY – POLITICAL BODY

Palazzo Mora, Venice, 13.-20.12.2014

The live art exhibition project, dedicated to contemporary performance art, will showcase in its second edition (following the first edition: “Hybrid Body – Poetic Body” works, December 2012) works by over 50 international performance artists from around the globe. Pioneers of this art discipline will exhibit alongside established and emerging artists, reflecting influences and current tendencies in the field of performance art. The project consists of a vibrant program of live performances, installations, photographic and video documentation, conferences, daily round tables talks. The exhibition shows three works by Terry Fox: Defoliation (1970), photography. Turgescent Sex (1974), Video, Berlino / Rallentando (1988), soundworks.
A project by VestAndPage (Verena Stenke & Andrea Pagnes)

Ausstellung

INPUT /OUTPUT – Schnittpunkt Worpswede

28.9.2014-25.1.2015

Im Rahmen der Ausstellungsreihe »Worpswede zeitgenössisch« werden 14 Künstlerinnen und Künstler aus aller Welt vorgestellt, die hier in den vergangenen vier Jahrzehnten auf Einladung der Künstlerhäuser Worpswede als Stipendiaten für eine begrenzte Zeit lebten und arbeiteten. Die Ausstellung im „Barkenhoff“ zeigt von Terry Fox sieben Zeichnungen aus der Reihe „Shadow Drawings“ (2006) und die Videoarbeit „Children’s Tapes“ (1974).
Ein Projekt vom Worpsweder Museumsverbund e.V. (Kuratoren: Jost Wischnewski und Katharina Groth)

exhibition

INPUT/OUTPUT – Schnittpunkt Worpswede

28.9.2014-25.1.2015

In context of the exhibition series „Worpswede contemporary“ 14 artists from around the world will be presented, that have lived and worked in Worpswede for a limited time as artist in residence during the past 40 years. The exhibition in the „Barkenhoff“ will show seven drawings by Terry Fox from the series „Shadow Drawings“ (2006) and his videowork „Children’s Tapes“ (1974).
A project by the Worpsweder Museumsverbund e.V (curators: Jost Wischnewski und Katharina Groth)

Werkverzeichnis

2014-2015

Die Stiftung Kunstfonds in Bonn hat im Februar 2014 die Förderung der Erarbeitung eines Werkverzeichnisses für Terry Fox bewilligt. Ziele des Vorhabens sind die umfangreiche Verzeichnung des Gesamtwerkes von Terry Fox in einer Datenbank sowie die Sicherung des Archivs in Köln. Zudem sollen Vorbereitungen von Ausstellungen, Publikationen und Tagungen hierdurch künftig erleichtert werden. Das Projekt wird in Kooperation von Marita Loosen-Fox (Nachlass Terry Fox, Köln) und der Kunstwissenschaftlerin Lisa Steib durchgeführt.

Catalogue Raisonné

2014-2015

In February 2014, the Stiftung Kunstfonds, Bonn, Germany, awarded a financial grant towards the creation of a Terry Fox Catalogue Raisonné, including a comprehensive text and image data-base. The data-base will serve as a resource for future exhibitions, publications, and research. This is a cooperative project between Marita Loosen-Fox (Estate of Terry Fox, Cologne, Germany) and the art historian Lisa Steib.

Vortrag

Terry Fox – Körper Zeichen Rätsel

Essen, 18.05.2011

Der Berliner Kurator Mattias Osterwold spricht über Terry Fox als Wegbereiter von Body Art, Konzeptkunst und performativen Installationen. Anlass des Vortrags ist die Präsentation des Graphikzyklus „Children’s Drawings“ von Terry Fox in der Ausstellung „Neuerwerbungen für die Sammlung“ im Museum Folkwang, Essen.
Matthias Osterwold ist Gründungsmitglied der Freunde Guter Musik Berlin e.V., einer Organisation zur Förderung experimenteller Musik. 1996 und 2006 war er Mitkurator des Klangkunst-Festivals „Sonambiente“, Berlin. 2001 wurde er Künstlerischer Leiter von „MaerzMusik, Festival für aktuelle Musik“ der Berliner Festspiele. Seit 2013 leitet er die „Klangspuren Schwaz“.

 

Lecture

Terry Fox – Body Sign Riddle

Essen, 18.05.2011

The curator Matthias Osterwold, Berlin, talks about Terry Fox as a pioneer of Body Art, Conceptual Art, Performance Art, and Installation Art. The lecture takes place at the presentation of the graphic series „Chrildren’s Drawings“ by Terry Fox in the exhibition „New Acquisitions for the Collections“ in the Museum Folkwang, Essen, Germany.
Matthias Osterwold is a founding member of „Freunde Guter Musik Berlin e.V.“, an organisation for the advancement of experimental music. In 1996 and 2006 he was co-curator of the sound-art festival „Sonambiente“, Berlin. In 2001 he became the artistic director of „MaerzMusik, Festival of Contemporary Music“. Since 2013 he has been director of the „Klangspuren Schwaz“.

Talk

75 Reasons to Live / San Francisco Museum of Modern Art

January 2010

During SFMOMA’s three day 75th anniversary celebration, 75 people from the Bay Area creative community gave short talks on a single collection work of their choosing.

Sarah Robert on Terry Fox

Sarah Roberts is SFMOMA Associate Curator of Collections and Research, and she’s talking here about Terry Fox’s print „Pendulum Spit Bite“ (1977).

blog.sfmoma.org/2010/09/75-reasons-sarah-roberts/

Chip Lord on Terry Fox

Chip Lord is a media artist working with video and digital photography, and was a founding member of the art and architecture collective Ant Farm. He’s talking about Terry Fox’s sculpture „A Metaphor“ (1976).

blog.sfmoma.org/2010/09/75-reasons-to-live-chip-lord/

LP Release

Terry Fox – The Labyrinth Scored For Eleven Different Cats

October 2009

The legendary American artist Terry Fox is known for his pioneering work in performance, sculpture, drawing and installation. Throughout his career, Fox focused on sound as a fundamental artistic material. Many of his most important sound works were realized long before terms such as „sound art“ or „audio art“ became widely known.
This recording, „The Labyrinth Scored For 11 Different Cats“ (1977), is now recognized as an early classic of the audio art genre. It is one of Fox’s many works to be inspired by the structure of the labyrinth found on the floor of the famous medieval cathedral of Chartres. For this work, Fox translated the 552 Steps, 11 concentric rings and 34 turns of the floor mosaic into a mesmerizing composition of recorded cat purrs, a sonic phenomenon which is still not fully understood. The „purrs“ resonate in a shimmering wall of sound like in an uncanny feline orchestra. This LP recording is based on a digital version that Fox produced in 2003 in the sound studio of the „Academy of Media Arts“ in Cologne, Germany. (Arnold Dreyblatt, Oct. 2009)

Choose Records: www.choose-records.de
Vertrieb/Distribution: A-Musik www.www.a-musik.de

TRIBUTE 

Hamburger Bahnhof –
Museum für Gegenwart, Berlin, 17.01.2009